Search
Close this search box.

H2AC4Schools

Naši studenti v projektu zaměřeném na PrOJETÍ světa elektromobility s vodíkem.

Závěrečný vytrvalostní závod, kdy spolu soutěžili studenti středních škol na české a saské straně Krušných hor, se uskutečnil v sobotu 21. května 2022 v krásné sportovní hale kampusu Technické univerzity v Chemnitz.
Podstatou závodu, který trvá  4 hodiny, je ujet co největší počet kol na zatáčkovité trati při spotřebě co nejmenšího počtu tzv. hydrostiků – náplní s vodíkem. Závodní RCL auta jezdí na elektrický pohon, kdy energie akumulátoru je doplňovaná prostřednictvím vodíkového palivového článku z hydrostiků.
Vlastnímu závodu předcházejí tréninkové jízdy a technická přejímka závodního auta, při které se hodnotí různé parametry vozu. Každý soutěžní tým má na závod k dispozici jeden akumulátor a 14 hydrostiků, všechna závodní auta jsou vybavena čipem pro načítání ujetých kol a měření času a rychlosti.

Náš tým ve složení Jan Očko/E1B, Adam Vogl/S2, Petr Miškovský/E4 a Tomáš Roidt/E4  se v průběhu závodu pohyboval se svým autem v první polovině 13 členného startovního pole až do té doby, než zkolaboval trakční akumulátor. Naši mechanici se ještě pokoušeli oživit baterii i za cenu spotřebovaných hydrostiků dobíjením z vodíkového palivového článku, ale veškerá snaha byla marná. Napětí akumulátoru bylo příliš nízké pro pohon trakčního elektromotoru. Slibně rozjetý závod jsme museli pro tuto fatální závadu ukončit a jen sledovat zápoleních zbylých aut do vypršení časového limitu závodu.
Se 139 ujetými koly náš tým obsadil výsledné 12 místo.
Zvítězil tým z Evangelického gymnázia a střední školy z Chemnitz (Evangelische SchulGemeinschaft Ezgebirge) s ujetými 510 koly, na druhém místě se umístilo auto týmu SPŠ Česká lípa s ujetými 493 koly.
Náročnost závodů dokumentuje, že ze 13 závodních aut na startovním roštu vydrželo plné 4 hodiny kroužit po trati pouze 5 vozů.
Ostatní auta  závod předčasně ukončila pro mechanické závady po karambolech s ostatními vozy a s nástrahami závodní tratě nebo závadami na elektrickém vybavení, vodíkové palivové články byly funkční.                                                                                                                               

Miroslav Dlask

Sdílet:
Nejnovější příspěvky