Search
Close this search box.

Moderní škola 4.0 – Strojírenství

V Konferenčním sále Krajského úřadu Ústeckého kraje proběhlo v pondělí 5. června 2023 představení a vyhodnocení projektů soutěže Moderní škola 4.0, vyhlášené ve školním roce 2022/23 pro obor Strojírenství. Soutěže se zúčastnilo 9 středních škol z Ústeckého kraje včetně VOŠ a SPŠ Děčín, kterou reprezentoval Adam Vogl s modelem parního stroje poháněným stlačeným vzduchem. Při prezentaci Adama doprovodili jeho spolužáci ze třídy Veronika Koubková, Klára Zívalová a Ondřej Švec.

Adam Vogl se nechal inspirovat při návštěvě Národního technického muzea v Praze parními stroji, v minulosti hojně používanými k pohonům různých strojů a dopravních prostředků. Ve svém volném čase navrhl, vyrobil a do funkčního celku sestavil model parního stroje – motoru, poháněném stlačeným vzduchem. Motor může být poháněný vzduchem z kompresoru nebo jiným zdrojem tlaku vzduchu, např. ruční hustilkou.
Celkový rozsah práce představoval cca 350 hodin, kdy bylo potřeba neuvěřitelných 62 dílů navrhnout, vyrobit a k sestavení použít dalších 57 normalizovaných součástí (šrouby, matice, ložiska …) a v konečné fázi odladit běh motoru. Celková hmotnost modelu je vzhledem k převážně použitému duralu pouhých 2,7 kg.

Náš tým byl k předvedení projektu vylosován  jako první ze všech zúčastněných škol, což představovalo určitou nervozitu při prezentaci. Přece jen žáci ostatních škol měli možnost okoukat způsob prezentace ostatních týmů i způsob kladení otázek hodnotící komise. Předsedkyní komise byla Ing. Zalabáková, radní pro oblast školství, mládeže a sportu a členové byli dva zástupci Ústeckého kraje, dva pedagogové z Fakulty strojního inženýrství UJEP, dále pracovník Svazu průmyslu a dopravy ČR Ing. Rathouský a ředitel SPŠ a VOŠ v Liberci Ing. Semerád.

Na modelu parního stroje komise hodnotila preciznost a pracnost zpracování, nicméně Adamova práce a týmová prezentace nedosáhla na první tři příčky. Výsledkem je hodnocení na 4. až 9. místě, kdy komise pak již nerozhodovala o dalším pořadí. Na 1. až 3. místě se umístily školy, resp. jejich projekty, které řešily zadání v konkrétní strojírenské firmě.

I tak ale děkujeme Adamovi Voglovi za odvedenou práci a celému týmu pak za vzornou reprezentaci školy.    

Ing. Miroslav Dlask

Sdílet:
Nejnovější příspěvky